تولید و فروش آجر نما 09021684411

آجر آنلاین؛ مرکز خرید مستقیم آجر نما از کارخانه. تولید کننده انواع آجر داخلی و خارجی: آجر نسوز، آجر قزاقی، آجر دکوراتیو (آجر هلندی)، آجر سنتی و آجر سفال با ارسال به سراسر کشور

تولید و فروش آجر نما 09021684411

آجر آنلاین؛ مرکز خرید مستقیم آجر نما از کارخانه. تولید کننده انواع آجر داخلی و خارجی: آجر نسوز، آجر قزاقی، آجر دکوراتیو (آجر هلندی)، آجر سنتی و آجر سفال با ارسال به سراسر کشور

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به اشکال مختلف چیدمان آجر یا آجرنما در سازه های مختلف آجرچینی گفته می شود از قدیم تا به امروز آجر از جمله مصالحی است که در صنعت ساختمان سازی نقش مهمی داشته است.

آجرهایی که در پوشاندن دیوارها در سطوح داخلی و خارجی استفاده می شود را آجرنما می گویند. شیوه های رایج آجرچینی مدرن و سنتی رو در ادامه معرفی می کنیم.

 

 آشنایی با انواع آجرچینی در معماری اسلامی

آجرچینی ها تنوع بسیار زیادی داشته که امروزه در ساختمانهای معمولی دیده نمی شود اما در ابنیه تاریخی چینش های مختلف آن به چشم میخورد. یکی از اهداف این مطلب معرفی انواع روش های آجرچینی در نمای ساختمان می باشد.

 کاربرد آجرچینی مشبک جناغی در معماری اسلامی

 در این روش آجرها به شکل ۴۵ درجه نسبت به زمین و ۹۰ درجه نسبت به هم چیده میشود. همچنین در این روش آجرها به صورت جناغی پشت سر هم قرار گرفته و به قطر دیوار عمود می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 رگ چینی یک روش چیدمان آجرنما

 معمولی ترین روش آجرکاری، روش رگ چینی است که در آجرهای یکسان طرح و نقش گوناگونی به وجود می آورد و به چند دسته تقسیم می شود:

  • رگ چینی راسته: در این طرح آجر از پهلو و دراز کار می شود.
  • رگ چینی کله: آجر چینی هم افقی و هم عمودی می باشد و فقط کله آجر مشخص است.
  • رگ چینی لابند مرتب: آجرهای یک در میان به صورت راسته و کله قرار داده می شود.

 

پودر بندکشی یکی از مواردی است که چیدمان آجر را بهتر و زیباتر می کند و باعث می شود که فواصل خالی بین آجرها زیبا تر گردد و استحکام و چسبندگی آجر را به دیوار بیشتر می کند.

متداول ترین نوع آجرکاری، آجرچینی نیما نیم است که رگ بالایی در وسط رگ پایینی قرار می گیرد.

 آجرچینی بادبزنی

 در این روش آجرها به صورت مربع دو تا افقی و دو تا عمودی در کنار هم چیده می شوند.

 در تصویر زیر آجرچینی داخل شومینه و اطراف آن به شیوه کله راسته با آجر نسوز نما انجام شده است همچنین همانطور که در عکس می بینید از شیوه بادبزنی برای آجرچینی کف استفاده شده است. در طراحی نمای شومینه، باربیکیو و غیره مصالح زیبا همچون آجر نسوز که مقاومت دمایی بالایی دارد نیز به کار گرفته می شود.

 

 آجرچینی نما به شیوه آبشاری

 در این روش آجرها به شکلهای نامنظم و غیر قائم کنار هم چیده می‌شوند و با اینکه نامنظم هستند یک شکل هندسی را به وجود می‌آورند.

 

 از میان آجرچینی سنتی، چیدمان آجری به شیوه آبشاری در طرح های متفاوت و خاص در نما استفاده می شود.

روش گل اندازی یکی دیگر از شیوه های معماری اسلامی

 در این روش آجرها به شکل لوزی و طرح های شبیه به گل کنار هم قرار می گیرند و عمدتاً در مساجد و مناره های قدیمی دیده شده است.

 

آجرکاری نما به روش فخر و مدین

 نوعی چیدمان آجر است که در آجر جای خالی و حفره به وجود می آید و در فضاهای داخلی و خارجی به جای دیوارهای جداکننده استفاده می شود و به نام آجرچینی مشبک هم شناخته می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زیبایی آجر چینی

 روش های بسیار مختلفی برای چیدمان آجر وجود دارد که به نمای ساختمان زیبایی خاصی می بخشد. چیدمان آجر به روش های مختلف باعث به وجود آمدن اشکال هندسی شده و بافتی که این شیوه ها به دیوار می دهند در برابر نور محیط، سایه ایجاد کند و زیبایی نمای ساختمان را چند برابر می کند.

بنابراین می توان به این جمع بندی کلی رسید که با آجر، نماهای تزیینی متنوعی را می توان در نمای داخلی و خارجی ساختمان پیاده سازی کرد و یکی از آجرهای پر کاربرد که در آجرچینی به سبک های مختلف به دلیل کیفیت و مقاومت بالا امروزه مورد استقبال معماران زیادی قرار گرفته آجرنما نسوز می باشد که برای خرید مستقیم از کارخانه بدون واسطه و نیز مشاهده نمونه کارهای واقعی می توانید این نوع آجر را با قیمت مناسب از آجر آنلاین سفارش دهید.‎

 

  • ajor nama